Την απόλυτη υπεροπλία στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο αναμένεται να αποκτήσει τα επόμενα χρόνια η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, προχωρώντας σε εξοπλιστική ενίσχυση με αμερικανικά F-35 και γαλλικά Rafale.
Την ώρα που η υπόθεση της προμήθειας των γαλλικών μαχητικών Rafale 4ης γενιάς θεωρείται τελειωμένη και τα πρώτα αεροσκάφη αναμένονται το προσεχές διάστημα στη χώρα μας, μία άλλη υπόθεση προμήθειας αεροσκαφών επανεμφανίζεται στο προσκήνιο.
Πρόκειται για την απόκτηση των υπερσύγχρονων αμερικανικών αεροσκαφών 5ης γενιάς, F-35.
Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, η ελληνική κυβέρνηση εκδήλωσε επισήμως ενδιαφέρον στην Ουάσιγκτον, αποστέλλοντας το σχετικό Letter of Request (επιστολής αιτήματος).
Όσον αφορά τον αριθμό των αεροσκαφών που θα αποκτηθούν, πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον της Ελλάδας είναι για 18 – 24 μαχητικά, δηλαδή μία Μοίρα.
Στο μεσοπρόθεσμο σχέδιο για τη «Νέα Δομή Δυνάμεων από το 2020 έως το 2034», η Πολεμική Αεροπορία δεν μπορεί τα επόμενα χρόνια να μείνει μόνο στην 4η γενιά μαχητικών, πρέπει να μπει δυναμικά στην 5η γενιά.
«Δεν μπορεί να κάνει διαφορετικά η Ελλάδα.
»Η απόφαση για αγορά μαχητικών 5ης γενιάς είναι μονόδρομος και οι διαδικασίες πρέπει να προχωρήσουν οπωσδήποτε μέσα στα επόμενα χρόνια», τονίζουν στρατιωτικές πηγές στο Newsbomb.gr, τοποθετώντας την απόκτηση των κορυφαίων αμερικανικών μαχητικών περί το 2024 – 2025.
Γνωρίζουν το ενδιαφέρον στην Ουάσινγκτον
Η Ελλάδα είχε ζητήσει εδώ και πολύ καιρό από την κατασκευάστρια εταιρεία ολοκληρωμένη μελέτη για το πώς μια πολεμική μοίρα μαχητικών (18 αεροσκάφη) 5ης γενιάς θα «κουμπώσει» στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία.
Μάλιστα, στο ταξίδι του στην Ουάσιγκτον ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης είχε διαμηνύσει στον Αμερικανό πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ ότι η Ελλάδα ενδιαφέρεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα των Stealth μαχητικών 5ης γενιάς.
Σημειώνεται πως το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 84 ελληνικών μαχητικών F-16 σε τύπο VIPER έγινε με γνώμονα ότι θα λειτουργήσει ως ο συνδετικός κρίκος για την προμήθεια μαχητικού 5ης γενιάς, που είναι το F-35.
Αναμφισβήτητα, μια τέτοια εξέλιξη θα έδινε ένα εξαιρετικό πλεονέκτημα στην Πολεμική μας Αεροπορία, ιδιαίτερα δε από τη στιγμή που η Τουρκία δεν πρόκειται να λάβει τα F-35 που έχει παραγγείλει, ως συνέπεια της προμήθειας του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400.
Εξοπλισμό από ΗΠΑ, Γαλλία και Ισραήλ
Σε πρακτικό επίπεδο, η Πολεμική Αεροπορία θα αποκτήσει πρόσβαση σε εξοπλισμούς και τεχνολογίες τριών διαφορετικών κρατών, των ΗΠΑ, της Γαλλίας και του Ισραήλ.
Σε όλες αυτές τις διαδικασίες, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τον αρχηγό ΓΕΑ Γιώργο Μπλιούμη και τον αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας Θέμη Μπουρολιά.
F-35 ακόμα και μέσα στο 2021;
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που επικαλείται η «Καθημερινή», στο γραφείο του κ. Παναγιωτόπουλου υπάρχει έτοιμη η πρόταση προς τις ΗΠΑ για απόκτηση έξι μαχητικών πέμπτης γενιάς F-35, με λίγες ώρες πτήσης, τα οποία θα μπορούσαν να παραδοθούν στην Ελλάδα ακόμα και εντός του 2021.
Εν ευθέτω χρόνω, η Αθήνα θα προωθήσει το σχέδιο και για 18 ακόμα νέα αεροσκάφη αυτού του τύπου, ώστε η Π.Α. να καταλήξει με έναν αριθμό συνολικά 24 F-35.
Για τον τρόπο που μπορεί να προχωρήσει γρήγορα η υπόθεση των έξι ελαφρώς μεταχειρισμένων F-35 υπάρχουν αρκετές ιδέες στο επιτελείο του υπουργού Εθνικής Άμυνας, όπως η χρησιμοποίηση κάποιων από τις προβλέψεις της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας (MDCA) σχετικά με τη χρήση της αεροπορικής βάσης της Σούδας.
Η άφιξη έξι F-35 θα μπορούσε να συντονιστεί και με τη σταδιακή προώθηση του προγράμματος της αναβάθμισης 85 F-16 της Πολεμικής Αερπορίας σε διαμόρφωση «Viper», ώστε σταδιακά να μπορεί να συνεργαστούν.
Αναβάθμιση 38 F-16 Block 50 σε «Plus advance»
Ταυτόχρονα η Πολεμική Αεροπορία και η «Λόκχιντ Μάρτιν» συζητούν για την αναβάθμιση των 38 παλαιότερων F-16 Block 50, σε διαμόρφωση «Plus advance», αξιοποιώντας, μεταξύ άλλων, εξαρτήματα των F-16 που θα εκσυγχρονιστούν σε «Viper».
Αυτές οι εργασίες δεν θα γίνουν στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, αλλά σε κάποια από τις Πτέρυγες Μάχης της Πολεμικής Αεροπορίας, προκειμένου η Αεροπορία να μπορεί να ελέγχει τις διαθεσιμότητές της, με βάση και το καθημερινά απαιτητικό πτητικό έργο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.