Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Yeni Safak: Οι Αμερικανοί θέλουν από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να ελέγχουν τα Δαρδανέλια

Yeni Safak: Οι Αμερικανοί θέλουν από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να ελέγχουν τα Δαρδανέλια
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Αλεξανδρούπολη, Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Δαρδανέλια (Ελλήσποντος), Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), Καβάλα, Πάνος Ξενοκώστας, Τουρκία,

Οι Ηνωμένες Πολιτείες «θα αγοράσουν» το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και από αυτό «θα ελέγχουν τα τουρκικά Στενά», δηλαδή τα Δαρδανέλια, τιτλοφορείται ανάρτηση της «Yeni Safak», η οποία εκφράζει κάποια μεγάλη -προφανώς- αγωνία του τουρκικού καθεστώτος.

Δύο αμερικανικές εταιρείες, η «ONEX» (του Πάνου Ξενοκώστα) και η «Black Summit Financial Group» προσφέρθηκαν να αγοράσουν το 67% του στρατηγικού λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και το λιμάνι της Καβάλας, γράφει η τουρκική εφημερίδα επικαλούμενη ως πηγή την «Καθημερινή».

Η ερντογανική εφημερίδα επισημαίνει ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βρίσκεται μόλις 60 χλμ από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και αναφέρει ότι οι Αμερικανοί θέλουν αυτό το λιμάνι για τους σχεδιασμούς τους ενάντια σε Ρωσία και Κίνα, η οποία έχει αγοράσει το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι (Πειραιάς).

Ωστόσο, τονίζει η «Yeni Safak», ένας από τους στόχους των Αμερικανών είναι να επιβλέπουν τα Στενά από την Αλεξανδρούπολη.

Η τουρκική εφημερίδα προσθέτει ότι οι Αμερικανοί θα εγκαταστήσουν στην Αλεξανδρούπολη και ένα ραντάρ νέας γενιάς.

Τι λένε οι Αμερικανοί

Όπως είχε μεταδώσει μέσα Ιουλίου το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, το αμερικανικό επενδυτικό ταμείο «Black Summit Financial Group» φέρεται έτοιμο να δηλώσει «παρών» στον επικείμενο διαγωνισμό αξιοποίησης των λιμανιών της Αλεξανδρουπολης και της Καβάλας, σύμφωνα με αμερικανικές διπλωματικές πηγές, γεγονός που υπογραμμίζει το γεωπολιτικό ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την ευρύτερη περιοχή.

Ειδικότερα για την Αλεξανδρούπολη, βασικός γνώμονας είναι -σύμφωνα με τις ίδιες πηγές- να μην καταλήξει το λιμάνι και τα στρατηγικής σημασίας περιουσιακά του στοιχεία «σε λάθος χέρια», ενώ αναφορικά με τη διπλή στόχευση για Αλεξανδρούπολη και Καβάλα χαρακτηριστική είναι η φράση ανώτατου Αμερικανού διπλωμάτη ότι «δεν μπορείς να μπαίνεις σ’ ένα κατάστημα παπουτσιών και να αγοράζεις μόνο το αριστερό παπούτσι».

Το ενδιαφέρον της Ουάσιγκτον για τον Έβρο αποτυπώνεται στη υποστήριξη των ενεργειακών έργων του FSRU, του αγωγού TAP και του υπό κατασκευή IGB, με στόχο, όπως τονίζεται, τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας, ενώ στο πλαίσιο της γεωστρατηγικής ανάδειξης της περιοχής εντάσσεται και η χρήση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για την αμερικανική συμμετοχή στο ΝΑΤΟ.

Σύμφωνα με αμερικανικές πηγές, που επικαλούνταν τον ΑΠΕ, το τρίπτυχο του αμερικανικού ενδιαφέροντος αυτή τη στιγμή, πέραν του επιτυχημένου μοντέλου της Ελευσίνας και του δίπολου Αλεξανδρούπολης- Καβάλας συμπληρώνει ο αγωγός Θεσσαλονίκης- Σκοπίων καθώς, όπως τονίζεται, αυτό θα βοηθήσει σημαντικά στην ενεργειακή διαφοροποίηση όλων των χωρών της ευρύτερης περιοχής.

Μάλιστα, τα τρία αυτά πρότζεκτ -σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές- προτίθεται να στηρίξει η αμερικανική κυβερνητική υπηρεσία αναπτυξιακής χρηματοδότησης DFC (Development Finance Corporation).

Τι έγραψε η «Καθημερινή»

Το δημοσίευμα της «Καθημερινής», που διάβασε η «Yeni Safak» και πανικοβλήθηκε, αναφέρει:

Εντονότατο αμερικανικό αλλά και ελληνικό ενδιαφέρον εκδηλώνεται για την εξαγορά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, με τις σχετικές διεργασίες για τον σχηματισμό κοινοπραξιών στις οποίες θα συμμετέχουν τόσο λειτουργοί λιμένων όσο και επενδυτικοί όμιλοι να βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.

Σημαντικό όμως είναι και το ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.

Τις διαδικασίες για την παραχώρηση των τριών λιμένων ξεκίνησε το ΤΑΙΠΕΔ στις 17 Ιουλίου δημοσιεύοντας τη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, και καταληκτική ημερομηνία για την επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος είναι η 2α Οκτωβρίου.

Στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας παραχωρείται το 67% των οργανισμών λιμένων, ενώ στην Καβάλα ο διαγωνισμός αφορά την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β».

Οι τρεις διαγωνισμοί τρέχουν ταυτόχρονα και προβλέπουν ταυτόσημες προθεσμίες εκδήλωσης ενδιαφέροντος αλλά και υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών, ώστε να δοθεί η ευκαιρία σε οποιονδήποτε θέλει να αποκτήσει δύο ή και περισσότερα εκ των τριών περιουσιακών στοιχείων του ΤΑΙΠΕΔ να μπορεί να το επιχειρήσει.

Στον διαγωνισμό για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, όπως και για την παραχώρηση του προβλήτα «Φίλιππος Β» στην Καβάλα, αναμένεται να κατέβουν τουλάχιστον δύο αμερικανικά σχήματα, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες της «Κ».

Αν και ακόμα δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα σχήματα τα οποία θα κατέβουν στον διαγωνισμό για την Αλεξανδρούπολη, αλλά και για την Καβάλα, οι μέχρι στιγμής πληροφορίες δείχνουν την –εδρεύουσα στις ΗΠΑ– «ONEX», γνωστή από την εξαγορά των ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου και την εν εξελίξει επιχείρηση απόκτησης του ελέγχου των Ναυπηγείων Ελευσίνας διαμέσου του πτωχευτικού δικαίου, αλλά και την «Black Summit Financial Group» ως ενδιαφερόμενες.

Ομως παγίως ακούγονται στην αγορά ως ενδιαφερόμενοι για την Αλεξανδρούπολη, είτε κατά μόνας είτε με συμμετοχή σε σχήμα τρίτων, και οι όμιλοι Δ. Κοπελούζου και Δ. Μελισσανίδη, που έχουν ήδη δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπλέον, οψίμως, ακούγεται –χωρίς όμως να επιβεβαιώνεται– και το ενδεχόμενο κάποιος εκ των ενδιαφερομένων να συμπράξει με τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης για να λειτουργήσει ο τελευταίος ως port operator.

Η ύπαρξη εμπειρίας operator είναι προϋπόθεση στον σχετικό διαγωνισμό. Πληροφορίες φέρουν και τον ΟΛΘ ως δυνητικό διεκδικητή και της Καβάλας.

Η «Κ» αντιλαμβάνεται πως ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί τίποτα και οι σχετικές συζητήσεις είναι σε εξέλιξη, με τους συμμετέχοντες να κρατούν διαρκώς ενήμερη την αμερικανική πλευρά.

Εξάλλου οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA), ενώ ο ίδιος ο πρέσβης των ΗΠΑ Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος έχει επισκεφθεί πέντε φορές μέχρι σήμερα την Αλεξανδρούπολη, επεσήμαινε, λίγες ημέρες μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση, τον «στρατηγικό ρόλο αυτής της πόλης ως περιφερειακού κόμβου ενέργειας, μεταφορών και εμπορίου, με ζωτική σημασία για την ευρωπαϊκή σταθερότητα και ασφάλεια».

Ηγουμενίτσα

Για την Ηγουμενίτσα ο διαγωνισμός για την εξαγορά της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου του οργανισμού λιμένος ενδέχεται να μετατραπεί σε ιταλογερμανική διελκυστίνδα.

Για το λιμάνι (όπως και για αυτό του Ηρακλείου) έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον ο ιταλικός όμιλος «Γκριμάλντι», γνωστός στην Ελλάδα από την ιδιοκτησία των Μινωικών Γραμμών.

Αλλωστε είναι ένας από τους μεγαλύτερους χρήστες του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Οπως όμως έχει αποκαλύψει η «Κ», για τον διαγωνισμό ενδιαφέρεται και ο μεγάλος γερμανικός ναυτιλιακός όμιλος «Förde Reederei Seetouristik» (FRS), o οποίος δραστηριοποιείται στην επιβατηγό ναυτιλία σε πολλές χώρες, μεταξύ αυτών και στην Αλβανία, και πιθανόν να λειτουργήσει κοινοπρακτικά με συγκεκριμένο ελληνικό επιχειρηματικό σχήμα με το οποίο συνεργάζεται ήδη.

Οι τρεις διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν παράλληλα με την ψήφιση από τη Βουλή ρυθμίσεων σχετικών με τη χερσαία ζώνη του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και κάποιων άλλων θεμάτων που ξεκαθαρίζουν το καθεστώς που επικρατεί στα λιμάνια.

Ειδικότερα, στα μέσα Ιουλίου, οι υπουργοί Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής και Ναυτιλίας Ιω. Πλακιωτάκης ανακοίνωσαν από κοινού τη διευθέτηση χρόνιων ζητημάτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια ώστε να μπορέσει να προχωρήσει η αξιοποίησή τους από το ΤΑΙΠΕΔ.

Δύο από τα βασικότερα προβλήματα του λιμένα Αλεξανδρούπολης ήταν η απαλλοτρίωση 195 στρεμμάτων, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, και η διευθέτηση της ζώνης της ΓΑΙΑΟΣΕ που βρίσκεται και αυτή εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα.

Οσον αφορά τη διευθέτηση των ακινήτων κυριότητας του ΟΣΕ και διαχείρισης ΓΑΙΑΟΣΕ, το υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε νομοθετική ρύθμιση, που προβλέπει πως η διαχείριση και η εκμετάλλευση των εν λόγω εκτάσεων περνάει στον οργανισμό λιμένος χωρίς να θίγεται το ιδιοκτησιακό καθεστώς του ΟΣΕ.

Η διάταξη αυτή αφορά, εκτός από τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, και τον λιμένα του Βόλου, για τον οποίο επίσης έχει διατυπωθεί αμερικανικό ενδιαφέρον, καταλήγει η «Καθημερινή».

Σχετικά άρθρα