Μέσα σε μόλις επτά μήνες στην εξουσία, τα εκλογικά ποσοστά του αντιπροέδρου της ιταλικής κυβέρνησης και προέδρου του ακροδεξιού κόμματος της Λέγκα, Ματέο Σαλβίνι, έχουν «απογειωθεί».
Και σύμφωνα με το Reuters, το «άλμα» των ποσοστών του μόνο τυχαίο δεν είναι. Η παρουσία του στα social media είναι τόσο εντυπωσιακή, τόσο άρτια δομημένη που ενδεχομένως να τη ζηλεύουν όλοι οι πολιτικοί σε παγκόσμια κλίμακα, ακόμη και ο μετρ του είδους, Ντόναλντ Τραμπ.
Ο Σαλβίνι που καθιέρωσε ως κεντρικό σύνθημα της προεκλογικής του εκστρατείας το «Πρώτα οι Ιταλοί», φανερά επηρεασμένος από την αντίστοιχη καμπάνια του Αμερικανού προέδρου, φαίνεται να έχει «χτίσει» μία παραγωγική «μηχανή» επικοινωνίας με τους πολίτες που στόχο έχει, σύμφωνα με το Reuters, όχι μόνο να ενδυναμώσει τη δημοτικότητα του κόμματός του στο εσωτερικό, αλλά και να ενώσει τις αντιμεταναστευτικές δυνάμεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση ενόψει και των Ευρωεκλογών του Μαΐου.
Η σελίδα του στο Facebook έχει αναδειχθεί ως η πιο δημοφιλής στην Ιταλία με περίπου 34 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες κάθε μήνα σε 46,6 εκατ. που είναι ο εκλογικός πληθυσμός της χώρας.
Και μολονότι τα like στη σελίδα του Τραμπ είναι περισσότερα από τα αντίστοιχα του Σαλβίνι (23,5 εκατ. έναντι 3,2 εκατ.), σύμφωνα με τον Πιέτρο Ράφα, στρατηγικό αναλυτή σε θέματα ψηφιακής τεχνολογίας στην εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών MR & Associati του Μιλάνου, οι ακόλουθοι του Σαλβίνι είναι περισσότερο «δεσμευμένοι» σε αυτόν.
Ενδεικτικό είναι, όπως αναφέρει, ότι την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου 2,6 εκατ. χρήστες του Facebook έκαναν like, σχολίασαν, κοινοποίησαν ή παρακολούθησαν βίντεο σε συνολικά 82 αναρτήσεις που έκανε ο Σαλβίνι. Ο αντίστοιχος αριθμός των χρηστών στη σελίδα του Τραμπ ήταν 1,5 εκατ. σε 32 αναρτήσεις του Αμερικανού προέδρου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο Ράφα.
Ο πρώην στρατηγικός αναλυτής του Τραμπ, Στιβ Μπάνον, μιλώντας στο Reuters, υποστήριξε ότι οι Αμερικανοί πολιτικοί έχουν να μάθουν πολλά από τις μεθόδους του Σαλβίνι. «Η χρήση των social media και του Facebook Live… είναι ένα είδος τέχνης» σχολίασε ο Μπάνον.
Μεγάλο μέρος της επιτυχίας ανήκει στον 45χρονο Μορίζι, ο οποίος πριν ενταχθεί στην ομάδα του Σαλβίνι ασχολείτο με την ανάπτυξη λογισμικού για χρηματοοικονομικούς οργανισμούς.
Η ομάδα των 10 ατόμων που έχει υπό την καθοδήγησή του, εργάζεται 24 ώρες το 24ωρο εάν κριθεί απαραίτητο, ανεβάζοντας κατά μέσον όρο 10 αναρτήσεις στο Facebook καθημερινά. Είναι επίσης υπεύθυνη για να ανεβάζει περιεχόμενο στο YouTube, το Twitter και το Instagram, όπως και στην εφαρμογή Whatsapp.
Η στροφή στα social media άρχισε τον Ιανουάριο του 2014, σε λιγότερο δηλαδή από ένα μήνα από την ανάληψη της ηγεσίας του κόμματος από το Σαλβίνι. Τότε, το ποσοστό του κόμματος υπολογιζόταν σε περίπου 3% καθώς είχε «διαβρωθεί» από σκάνδαλα διαφθοράς. Τώρα οι δημοσκοπήσεις ανεβάζουν το ποσοστό του Σαλβίνι στο 34%, υψηλότερο από το αντίστοιχο του έτερου αντιπροέδρου, Λουίτζι Ντι Μάιο, προέδρου του κινήματος Πέντε Αστέρων.
Όπως και ο Τραμπ, ο Σαλβίνι δεν διστάζει να ανεβάζει συχνά τους τόνους και να αυξάνεται με αυτόν τον τρόπο και η κίνηση στη σελίδα του. «Όσο περισσότερο μας αποκαλούν ρατσιστές, τόσο πιο κοντά στο 51% φθάνουμε» είχε πει σε βίντεο που ανήρτησε στο Facebook στις 25 Σεπτεμβρίου.
Για τον Μορίζι, βέβαια, το μυστικό της επιτυχίας του Σαλβίνι «είναι ο ίδιος ο Σαλβίνι». Ωστόσο, όπως λέει, η ομάδα που εργάζεται για εκείνον έχει την ευθύνη να σχεδιάζει το μήνυμα, να το απλοποιεί, να το φέρνει στα μέτρα του κόσμου.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Σαλβίνι προσπαθεί με κάθε τρόπο να φέρει τον κόσμο στη δική του καθημερινότητα, ανεβάζοντας αναρτήσεις ακόμη και για τις ταινίες που παρακολουθεί. Αυτές οι αναρτήσεις είναι, σύμφωνα με το Μορίζι, πολύ σημαντικές, επειδή δημιουργούν μία σχέση αμεσότητας με τον κόσμο και τον βοηθούν να ξεχωρίζει από την «ανεπιθύμητη κάστα των πολιτικών».
«Μία ημέρα στα social media είναι σαν μία εβδομάδα στην προ-social media εποχή» τονίζει ο Μορίζι. Και τη συμβουλή αυτή φαίνεται να την ακολουθεί κατά γράμμα ο αρχηγός της Λέγκα.