Θέμα ημερών είναι, όπως όλα δείχνουν, ο απόπλους του υπό τουρκική σημαία γεωτρύπανου «Fatih» (Πορθητής) για την πρώτη γεώτρηση της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο, μεταδίδει ο κυπριακός «Φιλελεύθερος».
Το τελευταίο Σαββατοκύριακο, έφτασαν στο λιμάνι της Αττάλειας τα άλλα δύο ειδικά πλοία υποστήριξης υπεράκτιων γεωτρήσεων.
Πρόκειται για τα υπό νορβηγική σημαία πλοία «Siem Sasha» και «Siem Louisa», ενώ προηγουμένως είχε δέσει στο λιμάνι το πλοίο υποστήριξης υπεράκτιων δραστηριοτήτων «Siem Sophia».
Πρόκειται για τρία πλοία της νορβηγικής εταιρείας «Siem Offshore», που έχει αναλάβει με συμβόλαιο υπεργολαβίας τις δύο πρώτες γεωτρήσεις.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει εμπλοκή και σημαντικά συμφέροντα στην Κύπρο, αφού τρία και μάλιστα νεότευκτα από τα 41 πλοία που διαθέτει, είναι εγγεγραμμένα στο κυπριακό νηολόγιο και φέρουν σημαία της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Το τελευταίο δεκαήμερο έγινε και η φόρτωση του γεωτρύπανου με το απαραίτητο υλικό και εξοπλισμό για το πρώτο στάδιο της γεώτρησης.
Προηγουμένως, είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες εξασφάλισης των υπόλοιπων υπεργολαβιών για υποστήριξη της πρώτης γεώτρησης του «Fatih» στην ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή, η βάση υποστήριξης στο λιμάνι της Αττάλειας και η βάση και τα ελικόπτερα που θα μεταφέρουν προσωπικό από και προς το γεωτρύπανο.
Στην περιοχή της πρώτης γεώτρησης, στον στόχο «Alanya-1», ανοικτά του κόλπου της Αττάλειας προς τα ανατολικά, στο ύψος του θερέτρου της Αλάνια, η Τουρκία έχει αναπτύξει μέσω της Ανώνυμης Τουρκικής Εταιρείας Πετρελαίου (TPAO) ερευνητική δραστηριότητα με τρεις σειρές σεισμογραφικές έρευνες από το 2008.
Συγκεκριμένα, την περίοδο 2008-2009 έγιναν δισδιάστατα σεισμογραφικά με το σεισμογραφικό πλοίο «Malene Ostervold» σε συνεργασία με την επίσης νορβηγική Wavefield.
Την περίοδο 2009-2011 έγιναν νέα σεισμογραφικά στην περιοχή, με το σεισμογραφικό «Viking Vanquish» σε συνεργασία με την CCG Veritas, ενώ από το 2013 μέχρι και το 2016 επαναλήφθηκαν τρισδιάστατες σεισμογραφικές έρευνες με το «Barbaros Hayreddin Pasa», που επεκτάθηκαν πέραν της περιοχής της Αττάλειας και στην ευρύτερη περιοχή της Μερσίνας.
Τα σεισμογραφικά επεξεργάστηκε η νορβηγική Polarcus, που διέθεσε στην Τουρκία και το σεισμογραφικό που μετονομάστηκε «Barbaros Hayreddin Pasa».
Η τουρκική ΤΡΑΟ έχει συμφωνήσει με την «Azeri Driling Company», με έδρα το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν που θα αναλάβει τον τεχνικό έλεγχο της γεώτρησης.
Αναμένεται εντός ημερών η έκδοση Navtex από πλευράς Τουρκίας, που θα καθορίσει το ακριβές σημείο της γεώτρησης και τη ζώνη προστασίας.
Που θα «τρυπήσουν» οι Τούρκοι
Στις αρχές Ιουλίου ο κυπριακός «Φιλελεύθερος» έγραφε ότι οι Τούρκοι κρατούν ερμητικά κλειστά τα χαρτιά τους αναφορικά με τον χώρο που θα επιλεγεί τελικά για να γίνει η γεώτρηση.
Πρόσωπα που παρακολουθούν στενά τις τουρκικές κινήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο προβλέπουν πως ο στόχος θα είναι είτε στα δυτικά της Κύπρου, τουτέστιν ανοιχτά του Ακάμα, ή Βορειοανατολικά του ακρωτηρίου του Αποστόλου Ανδρέα.
Και αυτό διότι το τουρκικό ερευνητικό σκάφος Μπαρμπαρός σπατάλησε αρκετό χρόνο για σεισμικές έρευνες σε αυτές τις δύο περιοχές.
Η τελική απόφαση δεν αποκλείεται να έχει και πολιτική διάσταση και τελικά να επιλεγεί η περιοχή ανοιχτά του Ακάμα, πράγμα που στην ουσία θα αμφισβητεί πλέον και έμπρακτα τη συμφωνία μεταξύ Κύπρου-Ελλάδας αλλά και τη συμφωνία Κύπρου-Αιγύπτου για τις Αποκλειστικές Οικονομικές Ζώνες των τριών χωρών.
Υπενθυμίζεται πως αποτελεί πάγια τουρκική θέση πως οι ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν εφάπτεται σε κανένα σημείο με την ελληνική, θέση που με βάση το δίκαιο της θάλασσας είναι εσφαλμένη, αφού η ελληνική ΑΟΖ επεκτείνεται νοτιανατολικότερα από ό,τι ισχυρίζονται οι Τούρκοι λόγω του Καστελόριζου.