Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Τσίπρας στο ΣΕΒ: Έχουμε λύσεις για το χρέος χωρίς κόστος για τους εταίρους που ευνοούν και την ανάπτυξη

Τσίπρας στο ΣΕΒ: Έχουμε λύσεις για το χρέος χωρίς κόστος για τους εταίρους που ευνοούν και την ανάπτυξη
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Eurogroup, Αλέξης Τσίπρας, ΔΝΤ - Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ελληνικό Χρέος, ΣΕΒ,

Ξεκάθαρος για μία ακόμη φορά εμφανίστηκε ο Αλέξης Τσίπρας αναφορικά με το ζήτημα του χρέους, μιλώντας στην ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΒ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Τετάρτη.

Τα χρόνια της κρίσης έδειξαν ότι το προηγούμενο παραγωγικό μοντέλο απέτυχε, δήλωσε αρχικά ο πρωθυπουργός , σημειώνοντας πως η επιστροφή στο 2009 «πέρα από ουτοπία, αποτελεί και στρατηγικό λάθος» ενώ στάθηκε στην ανάγκη επανασχεδιασμού του παραγωγικού μοντέλου.

Επανέλαβε ότι η Ελλάδα εκπλήρωσε το σύνολο δεσμεύσεων προς τους εταίρους και κάλεσε την άλλη πλευρά να τηρήσει τις δικές της, ενώ υπογράμμισε ότι η χώρα θα κάνει αποδεκτή μονάχα μια λύση, η οποία θα εγγυάται την έξοδό της στις αγορές άμεσα με βιώσιμους όρους και θα σέβεται τις θυσίες του ελληνικού λαού.

Ο κ. Τσίπρας επεσήμανε πως η λύση η οποία προτάθηκε στο Eurogroup στις 22 Μαΐου δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις.

Είπε ότι η Ελλάδα ζητεί μια καθαρή λύση για το χρέος, που θα εγγυάται ανάκαμψη της οικονομίας, ανοίγοντας τον δρόμο για έξοδο στις αγορές.

Όπως εξήγησε, καθαρή λύση είναι εκείνη που δεν θα μεταθέτει το πρόβλημα για άλλη μια φορά προς το μέλλον. «Είναι εκείνη που δεν θα επιτείνει την αβεβαιότητα προς τους επενδυτές», συμπλήρωσε.

“Πρέπει να είμαστε ενωμένοι, απέναντι σε έναν εθνικής σημασίας στόχο”

Ο κ. Τσίπρας ανέφερε ότι αυτές τις μέρες κρίνεται το μέλλον της οικονομίας για πολλές δεκαετίες. «Πρέπει να είμαστε ενωμένοι, απέναντι σε έναν εθνικής σημασίας στόχο», πρόσθεσε.

Έθεσε δε ως απόλυτη προτεραιότητα τη μείωση της ανεργίας και της φυγής των νέων στο εξωτερικό.

Ο κ. Τσίπρας επεσήμανε ότι υπάρχουν λύσεις που συμφιλιώνουν την αποπληρωμή χρέους και την ανάπτυξη, ενώ δήλωσε ότι δεν υπάρχει ελληνικό, ιταλικό ή πορτογαλικό, αλλά ένα κοινό ευρωπαϊκό πρόβλημα.

Δήλωσε επίσης αισιόδοξος ότι σύντομα θα υπάρξει μια καθαρή λύση για την Ελλάδα και την Ευρώπη, καθώς κάτι τέτοιο, όπως είπε, είναι προς το συμφέρον όλων.

Μείωση του φορολογικού συντελεστή των επιχειρήσεων από το 29% στο 26%

Ο κ. Τσίπρας προανήγγειλε τη μείωση του φορολογικού συντελεστή των επιχειρήσεων από το 29% στο 26%.
Σημείωσε ότι το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αυξάνεται και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία ενισχύουν τη ρευστότητα της οικονομίας.
«Εισάγουμε καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία. Όλα μαζί θα διοχετεύσουν ρευστότητα πάνω από 3 δισ.», είπε επίσης.

Ανέφερε εξάλλου ότι με το νέο πλαίσιο για την αδειοδότηση επιχειρήσεων αίρονται γραφειοκρατικά βάρη.

Τόνισε επίσης ότι σε εξέλιξη βρίσκονται σημαντικά έργα υποδομών που κινδύνευαν να ακυρωθούν στα δικαστήρια ή να μην ολοκληρωθούν και υπογράμμισε ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον γύρω από Ελλάδα είναι ιδιαίτερα έντονο. «Σύντομα θα μπορούμε να πούμε άλλαξε σελίδα», πρόσθεσε.

Καταλήγοντας, απηύθυνε κάλεσμα «προς τις δημιουργικές δυνάμεις να συμπορευτούν στον κοινό αγώνα για το μέλλον της Ελλάδας».

Διαβάστε όλη την ομιλία του Τσίπρα στο ΣΕΒ

Κυρίες και κύριοι,
Αγαπητά μέλη του συνδέσμου ελλήνων βιομηχάνων,
είναι τιμή μου να απευθύνω χαιρετισμό στην ετήσια γενική συνέλευση του ΣΕΒ, στην επέτειο των 110 χρόνων από την ίδρυσή του.
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, με την ευκαιρία να ξεκινήσω με μια σύντομη ιστορική αναδρομή.

Γιατί πιστεύω έχει συμβολική αλλά και ουσιαστική αξία να θυμηθούμε ότι η θεσμική σας παρουσία ως κοινωνικός εταίρος ξεκίνησε το 1907, όταν η χώρα μας βρισκόταν σε δεινή οικονομική κατάσταση και υπό καθεστώς επιτροπείας – γνωστή με τον όρο διεθνής οικονομικός έλεγχος.

3 χρόνια έντονων πολιτικών ζυμώσεων θα φέρουν, το 1910, στο προσκήνιο τον Ελευθέριο Βενιζέλο για να εφαρμόσει το ριζοσπαστικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της «Εθνικής Ανόρθωσης» και να βάλει την ελληνική οικονομία σε τροχιά ανάπτυξης.
Μολονότι σε ένα εντελώς διαφορετικό ιστορικό πλαίσιο σήμερα, ωστόσο το αίτημα μιας αυτοδύναμης, δίκαιης και βιώσιμης ανάπτυξης εξακολουθεί να παραμένει σε εκκρεμότητα καθώς και το εθνικό σχέδιο ριζικών αλλαγών που θα το πραγματώσει.
Επτά χρόνια βαθιάς κρίσης, κατέδειξαν -θέλω να πιστεύω σε όλους μας- παρά τις επί μέρους διαφορετικές οπτικές μας για τα αίτια της κρίσης και τα λάθη της διαχείρισής της, μια προφανή αλήθεια.

Ότι το προηγούμενο παραγωγικό μοντέλο, παρά τη πρόσκαιρη εκτίναξη λίγο πριν τη κρίση, είναι ένα μοντέλο που απέτυχε.
Και αν επιθυμούμε με ασφάλεια να οδηγήσουμε τη χώρα και την οικονομία έξω από τη κρίση, πρέπει να το επανασχεδιάσουμε, να το αναδιαμορφώσουμε.
Γιατί η επιστροφή στο 2009, πέρα απο ουτοπία, αποτελεί και στρατηγικό λάθος.
Σήμερα, πιστεύω ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια δίνεται η δυνατότητα να κουβεντιάσουμε ανοιχτά για αυτό.
Να παραδεχτούμε λάθη και στρεβλώσεις.
Και να σχεδιάσουμε την επόμενη μέρα, με περισσότερη νηφαλιότητα και λιγότερη ένταση.
Η Ελλάδα έχει εκπληρώσει το σύνολο των δεσμεύσεών της προς τους εταίρους και τους δανειστές της.
Και για πρώτη φορά προσέρχεται στο πεδίο της διαπραγμάτευσης διεκδικώντας από την άλλη πλευρά να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις της.
Και αναζητώντας μια συνολική συμφωνία, μια καθαρή λύση για το ζήτημα του ελληνικού χρέους, όχι για λόγους επικοινωνίας ή μικροπολιτικής διαχείρισης αλλά για να κλείσει οριστικά το φαύλο κύκλο της κρίσης και να διαβεί το κατώφλι των αγορών με αξιώσεις.
Με υγιή δημοσιονομικά μεγέθη.

Αλλά και με βιώσιμο, καθαρό διάδρομο σε ότι αφορά τις χρηματοδοτικές της ανάγκες.
Και επειδή δεν έχει νόημα σήμερα να μπερδέψω τους ακροατές μας με πολύπλοκες τεχνικές λεπτομέρειες, θέλω να είμαι σαφής:
Καθαρή λύση για την ελληνική πλευρά, είναι εκείνη που δεν θα δημιουργεί ανασφάλεια στους επενδυτές,
είναι εκείνη που δεν θα μεταθέτει το πρόβλημα που συνοδεύει τα ελληνικά προγράμματα από την πρώτη μέρα, για άλλη μια φορά στο μέλλον.
Και αυτή τη στιγμή για πρώτη φορά μετά από 7 χρόνια κρίσης, τόσο η Ελλάδα όσο και η Ευρώπη έχουν την δυνατότητα αλλά και την υποχρέωση, να δώσουν αυτή τη καθαρή λύση.
Που θα εμπεδώνει την σταθερότητα, θα εγγυάται μια δυναμική ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και θα ανοίγει το δρόμο για την έξοδο στις αγορές χρήματος.
Αρχικά και άμεσα με δοκιμαστικές εξόδους, οι οποίες όμως θα προετοιμάσουν το έδαφος ώστε από το Σεπτέμβρη του 2018 και ύστερα να έχουμε τη δυνατότητα να αναχρηματοδοτούμε το χρέος μας μόνιμα και σταθερά από τις αγορές, χωρίς τη στήριξη του επίσημου τομέα.
Αυτό είναι το κριτήριο της επιτυχίας.
Μιας επιτυχίας χειροπιαστής και όχι επικοινωνιακής, επίπλαστης.
Αλλά αληθινής.
Μιας επιτυχίας που δεν αφορά το αφήγημα μιας κυβέρνησης, αλλά το μέλλον της χώρας.
Διότι εδώ δεν κρίνονται οι επόμενες μέρες ή οι επόμενοι μήνες.
Ούτε μια εκλογική νίκη ή ήττα.
Εδώ, αυτές τις μέρες κρίνεται το μέλλον της ελληνικής οικονομίας για τις επόμενες δεκαετίες.
Για αυτό πρέπει να είμαστε όλοι προσεχτικοί, στοχοπροσηλωμένοι, αποφασισμένοι αλλά και ενωμένοι, απέναντι σε έναν εθνικής σημασίας στόχο.

Η λύση που μας προτάθηκε στο EG της 22ας Μάιου, δεν έγινε αποδεχτή για έναν και βασικό λόγο.
Γιατί δεν εξασφάλιζε τα παραπάνω κριτήρια.
Γεγονός που αναγνώρισαν και πάρα πολλοί από τους εταίρους μας.
Διότι μια σειρά από χώρες όπως και η πλειοψηφία του διεθνούς τύπου αναγνώρισαν ότι η Ελλάδα έχει κάνει το καθήκον της απέναντι στους δανειστές της.
Και τώρα είναι καθήκον ηθικό αλλά και νομικό, των δανειστών, να αναλάβουν τις δικές τους ευθύνες.
Είναι λοιπόν αναγκαίο, και για αυτό εργαζόμαστε σκληρά, στο προσεχές διάστημα να γεφυρωθούν οι διαφορές και όλοι οι δανειστές μας και κυρίως η ευρωπαίοι, συμπεριλαμβανομένης φυσικά και της ΕΚΤ, να καταλήξουν σε θετικές εκτιμήσεις για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Η Ελλάδα , έχω καταστήσει σαφές, θα κάνει αποδεκτή μονάχα λύση που θα εγγυάται την έξοδο της χώρας στις αγορές, άμεσα και με βιώσιμους όρους.
Λύση που θα αντιστοιχεί στις θυσίες του ελληνικού λαού, αλλά και στις μεγάλες δυνατότητες που ανοίγονται αυτή την περίοδο για την ελληνική οικονομία.
Διότι αυτή τη στιγμή που μιλάμε το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα μας είναι ιδιαιτέρως αυξημένο.
Και αυτό που αναμένουν τόσο οι επενδυτές όσο και οι αγορές χρήματος είναι ένα καθαρό σήμα ότι το τρίτο πρόγραμμα θα θα ολοκληρωθεί με επιτυχία
Και η Ελλάδα θα αφήσει οριστικά πίσω της, σαν ένα μακρύ εφιάλτη που όμως τελείωσε, τη κρίση, τα μνημόνια, την ύφεση, την αποεπένδυση.

Κυρίες και Κύριοι,
Πιστεύω βαθιά, ότι σήμερα αποτελεί πλατιά κοινωνική απαίτηση να συστρατευτούμε όλοι σε αυτό το στόχο.
Θα τολμούσα να πω ότι είναι κοινή, εθνική απαίτηση να αφήσουμε πίσω το παρελθόν και όλες οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις του τόπου να συνδράμουνε στην επιτακτική προσπάθεια για την ανάταξη της οικονομίας και την απεξάρτηση της χώρας από τον εξωτερικό καταναγκασμό.
Η συμβολή του ΣΕΒ, των υπολοίπων κοινωνικών εταίρων, επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων, είναι πιστεύω καθοριστική στην προσπάθεια αυτή.

Εγκαινιάσαμε από την αρχή της ανάληψης της διακυβέρνησης διαύλους επικοινωνίας τόσο με τα υπουργεία όσο και με το πρωθυπουργικό γραφείο απευθείας, ώστε η ανταλλαγή απόψεων και η επεξεργασία προτάσεων να είναι άμεση και αποτελεσματική.
Και αυτή η ανταλλαγή απόψεων, η κατάθεση τεκμηριωμένων προτάσεων και λύσεων πρέπει να συνεχισθεί και να εντατικοποιηθεί.
Δε θέλω να κρύψω ότι έχουμε ιδεολογικές διαφορές και διαφορετικές προσεγγίσεις.
Αλλά δεν αξίζει στη κατάσταση που βρίσκεται η χώρα και η οικονομία, στο όνομα αυτών των διαφορών, να επικοινωνούμε με ενημερωτικά δελτία μικροπολιτικής προπαγάνδας και αντιπαράθεσης.
Οι διαφορετικές μας απόψεις, μπορεί να είναι και πλούτος αν προσέλθουμε σε έναν υγιή διάλογο με αμοιβαίο σεβασμό προς τον συνομιλητή και τις θεμελιώδεις δημοκρατικές αξίες.

Αυτή είναι άλλωστε και η ουσία της διαλεκτικής.
Αρκεί όλα τα μέρη να προσέρχονται καλόπιστα στο διάλογο, χωρίς παραπλανητικά ή ψευδό – επιστημονικά επιχειρήματα, χωρίς την απόκρυψη σημαντικών στοιχείων και την υποτίμηση προσπαθειών και επιτευγμάτων και κυρίως χωρίς ακραίους χαρακτηρισμούς.
Οφείλουμε λοιπόν με αίσθημα του επείγοντος, να κερδίσουμε το χαμένο χρόνο, σχεδιάζοντας την επόμενη μέρα για τη χώρα.
Η μείωση της ανεργίας και η αποτροπή της φυγής των νέων προς το εξωτερικό, δε μπορεί παρά να είναι η απόλυτη προτεραιότητα μας.
Η παρωχημένη αντίληψη περί ανταγωνιστικότητας μέσω υποτίμησης των μισθών, οδηγεί στην αύξηση των εισοδηματικών ανισοτήτων, στην περαιτέρω φτωχοποίηση των κατώτερων στρωμάτων και επιτείνει το brain drain.
Αντιθέτως, προϋπόθεση για τη δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη μέσα στο σύγχρονο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον, είναι η μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό πρότυπο που βασίζεταιστην εξωστρέφεια, την παραγωγή προϊόντων υψηλής προστιθεμένης αξίας, στην καινοτομία και στο ανθρώπινο κεφάλαιο.

Δηλαδή σε μια σύνθετη προσέγγιση της ανταγωνιστικότητας που βασίζεται στα συγκριτικά πλεονεκτήματα
αλλά και στη δυνατότητα της χώρας να δημιουργεί καινούργια, μέσω της επένδυσης στην έρευνα και την τεχνολογία.

Οι βάσεις για τη μετάβαση στο νέο παραγωγικό πρότυπο που περιέγραψα έχουν τεθεί και έχουμε ήδη τις πρώτες ενθαρρυντικές ενδείξεις.
Τα δίδυμα ελλείμματα στο δημοσιονομικό ισοζύγιο και στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, τείνουν να μετατραπούν σε μόνιμα πλεονάσματα.
Το ποσοστό των εξαγωγών στο ΑΕΠ έφτασε το 30% το 2016, όταν το 2009 βρισκόταν στο 19%.
Η δημοσιονομική εξυγίανση που επιτύχαμε, έβαλε σε σταθερές βάσεις τα οικονομικά του κράτους, εξορθολογιζοντας τις δαπάνες και ομαλοποιώντας την πορεία των εσόδων.

Αυτό κατέστη εφικτό, αφενός χάρη στην εισαγωγή αδιάβλητων συστημάτων προμηθειών του δημοσίου και στη συστηματική παρακολούθηση των δαπανών και αφετέρου χάρη σ’ ένα ισχυρό πλέγμα παρεμβάσεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου.
Μέτρα όπως οι ηλεκτρονικές συναλλαγές και μελλοντικές παρεμβάσεις, όπως η ηλεκτρονική τιμολόγηση, η τεχνολογική και ψηφιακή αναβάθμιση των δημόσιων υπηρεσιών,
φέρνουν έσοδα στο κράτος και δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο για την ελάφρυνση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών.

Το κράτος γίνεται πιο γρήγορο, αξιοκρατικό και φιλικότερο στο επιχειρείν.
Αίρονται γραφειοκρατικά εμπόδια, οι αδειοδοτήσεις γίνονται ευκολότερες και παρέχονται κίνητρα για επενδύσεις.

Αλλαγές στο σύστημα απονομής δικαιοσύνης, επίσης, αποσκοπούν στην επιτάχυνση των διαδικασιών,
ενώ ο επανασχεδιασμός των κοινωνικών προγραμμάτων διασφαλίζει ότι περισσότερες ενισχύσεις αποδίδονται σε αυτούς που πραγματικά τις χρειάζονται.
Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αυξάνεται και νέα χρηματοδοτικά εργαλεία ενισχύουν τη ρευστότητα της οικονομίας, που δυστυχώς ακόμα δεν είναι αρκετή για να στηρίξει την παραγωγική επέκταση της οικονομίας, στο βαθμό που θέλουμε και χρειαζόμαστε, μετά από σχεδόν μια δεκαετία βαθιάς από-επένδυσης.
Αυτό βέβαια δεν οφείλεται πλέον σε εσωτερικούς λόγους.
Αποδείξαμε ότι η Ελλάδα δεν είναι «ανεπίδεκτη» αλλαγών, μετασχηματισμών και μεταρρυθμίσεων, όπως ορισμένοι με διδακτικό ύφος μας κατηγορούν.
Αναλάβαμε επιλογές με σημαντικό κόστος, με κριτήριο την όσο το δυνατόν γρηγορότερη απεμπλοκή μας από τα μνημόνια.
Τη σπουδαία προσπάθεια που έγινε την αναγνωρίζουν πλέον τόσο οι θεσμοί οι εταίροι μας, όσο όμως και αξιόπιστοι διεθνείς οργανισμοί όπως ο ΟΟΣΑ και η Παγκόσμια Τράπεζα.

Οι εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία είναι και πάλι θετικές, αλλά η τεχνητή και άσκοπη συντήρηση της αβεβαιότητας γύρω από την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους, δεν επιτρέπει ακόμη στη συμπιεσμένη δυναμική της οικονομίας μας να εκδιπλωθεί.
Η αξίωση μας για μια καθαρή λύση για το χρέος, λοιπόν, θα επιφέρει μια σειρά από θετικές συνέπειες όπως τη μείωση των επιτοκίων δανεισμού, την ενίσχυση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας και την ανάκτηση της ζωτικότητας του τραπεζικού συστήματος στη χρηματοδότηση της οικονομίας.

Γιατί αλήθεια, για ποια ανταγωνιστικότητα να μιλάμε, όταν οι ελληνικές επιχειρήσεις ξεκινούν πίσω από τη γραμμή εκκίνησης σε σχέση με τις ομοειδείς τους ευρωπαϊκές ως προς τα επιτόκια;
Για ποια εφαρμογή και υιοθέτηση των μεταρρυθμίσεων να μιλάμε, όταν οι φτωχότερες κοινωνικές ομάδες δεν βλέπουν θετικό αντίκτυπο στα εισοδήματα και το βιοτικό τους επίπεδο;

Και αυτός είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος σύμφωνα με τις προειδοποιήσεις διεθνών οργανισμών, αλλά και δικών μας, ήδη από την αρχή της κρίσης.

Υπάρχουν οι τεχνικές λύσεις που συμφιλιώνουν την αποπληρωμή του χρέους με την ανάπτυξη χωρίς επιπλέον κόστος για τους ευρωπαίους φορολογούμενους.
Μπορούμε να βρούμε το βέλτιστο ύψος πλεονασμάτων που εξυπηρετούν την κάλυψη των δανειακών υποχρεώσεων και ταυτόχρονα δημιουργούν το δημοσιονομικό χώρο για στοχευμένες αναπτυξιακές πολιτικές.

Προτάσεις τέτοιες έχουν κατατεθεί από την ελληνική πλευρά, από την Τράπεζα της Ελλάδος, αλλά και από θεσμικούς ή μη ξένους αναλυτές.
Πρέπει να γίνουν αποδεκτές.

Γιατί ας μη ξεχνάμε : οι υποκείμενες αιτίες κρίσης στην Ευρώπη δεν έχουν εξαλειφθει και τα θετικά αποτέλεσμα των πρόσφατων εκλογών σε άλλες ευρωπαϊκές δεν πρέπει να μας εφησυχάζουν.
Οι διαχρονικές αναπτυξιακές προκλήσεις που θέτουν η δημογραφική γήρανση, το δημόσιο χρέος, η έλλειψη ανταγωνιστικότητας, η συμπίεση των μεσαίων εισοδημάτων και η αύξηση των ανισοτήτων, βρίσκονται σε λανθάνουσα κατάσταση κάτω από τα πόδια μας και απειλούν με απαξίωση το ευρωπαϊκό εγχείρημα και την πίστη των λαών σε αυτό, αν δεν αναλάβουμε δράση άμεσα.

Η οικονομική κρίση και το προσφυγικό ζήτημα έδειξαν το έλλειμμα διακυβέρνησης και την ανελαστικότητα των ευρωπαϊκών κέντρων αποφάσεων μπροστά σε μια δύσκολη κατάσταση.
Επομένως δεν υπάρχει ελληνικό, ιταλικό ή πορτογαλικό πρόβλημα όπως παρουσιάζονται απλοϊκά, αλλά ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα με τις κατά περίπτωση εκδηλώσεις του.
Είναι η τελευταία ευκαιρία για την Ευρώπη.
Η τελευταία μας ευκαιρία, να εμβαθύνουμε τη συνεργασία μας με μια προωθητική αναπτυξιακή ατζέντα.
Που θα στηρίζει την καινοτομία και τις καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας στο παγκοσμιοποιημενο περιβάλλον της ψηφιακής οικονομίας.

Τα τελευταία θετικά εκλογικά αποτελέσματα στην Ευρώπη, έδωσαν τον απαιτούμενο χρόνο, προκειμένου να συζητήσουμε και να σχεδιάσουμε από κοινού, το μέλλον της ευρωπαϊκής μας οικογένειας, χωρίς προκαταλήψεις, και ιδεοληψίες και κυρίως χωρίς διχαστικά και διαιρετικά – γεωγραφικά και εθνικά – σχήματα.

Είναι η τελευταία μας ευκαιρία, να προχωρήσουμε στους απαραίτητους προοδευτικούς μετασχηματισμούς, τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο,ειδάλλως σε λίγα χρόνια αυτό που ξορκίζουμε θα είναι μια οδυνηρή πραγματικότητα.

Αγαπητές φίλες και φίλοι,
Είμαστε συνεπείς και τηρούμε τις δεσμεύσεις μας στο εξωτερικό και το ίδιο προσπαθούμε να κάνουμε και στο εσωτερικό υπό δύσκολες συνθήκες.
Πέρυσι μίλησα από το ίδιο βήμα και έθεσα τους ενδιάμεσους στόχους και τα μέσα για την έξοδο από την κρίση και την επιστροφή στην ανάπτυξη.
Θέλω εν συντομία να αναφερθώ στο τι καταφέραμε στο σύντομο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε και αφορά ιδίως εσάς, τους παραγωγικούς φορείς.
Ξεκινώντας από το ΕΣΠΑ, καταφέραμε να ανεβάσουμε το ποσοστό απορρόφησης στο 11,4% από τον αρχικό στόχο του 7% όπως τον είχαμε συνδιαμορφώσει με την Κομισιόν.
Τα προηγούμενα χρόνια το ίδιο ποσοστό ήταν στο 1,5% και οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους εδώ.

Επίσης να αναφερθώ στην σημαντική αύξηση, για δεύτερη συνεχόμενη φορά, του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που πλέον, για πρώτη φορά μέσα στην κρίση, φτάνει το 1 δισ. ευρώ ετησίως.

Σύμφωνα μάλιστα με τη συμφωνία που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα αυξάνεται κατά 300 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από το 2019 μέχρι το 2021.

Δηλαδή ένα δις ευρώ στην τριετία και προσπαθούμε να βρούμε το δημοσιονομικό χώρο που θα επιτρέψει την επέκταση αυτής της αύξησης και τα επόμενα χρόνια.

Ο φορολογικός συντελεστής για τις επιχειρήσεις θα μειωθεί σε 26% από 29%, που είναι σήμερα.

Σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα υπάρχει η πρόβλεψη για ένα σημαντικό δημοσιονομικό περιθώριο 5 δις ευρώ ως το 2021, που είμαστε σίγουροι ότι θα επιτευχθεί,

το οποίο θέλουμε να χρησιμοποιηθεί για αναπτυξιακούς σκοπούς, όπως η περαιτέρω μείωση των φορολογικών βαρών, η παροχή κινήτρων και η βελτίωση των παρεχόμενων – με στοχευμένο τρόπο –κοινωνικών υπηρεσιών.

Εισάγουμε, επίσης, τη δυνατότητα αξιοποίησης καινοτόμων χρηματοδοτικών εργαλείων.

Για παράδειγμα, η επενδυτική πλατφόρμα συμμετοχικής χρηματοδότησης Equifund, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας, το Ταμείο Συνεπενδύσεων, το «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» και το Ταμείο Μικροπιστώσεων, θα διαθέσουν συνολικά μέσα στο 2017 πάνω από 3 δις. ευρώ στην πραγματική οικονομία.

Πολύ σημαντικές όμως είναι και οι παρεμβάσεις στις οποίες έχουμε προχωρήσει και στο θεσμικό πεδίο για τη βελτίωση του οικονομικού περιβάλλοντος όπως το νέο πλαίσιο εξωδικαστικού συμβιβασμού.
Θεσπίσαμε το θεσμικό πλαίσιο για έναν νέο εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης χρεών επιχειρήσεων, με βασικό στόχο την αποτελεσματικότητα και τη συνολική αντιμετώπιση και διευθέτηση τόσο των «κόκκινων» δανείων, όσο και των ληξιπρόθεσμων οφειλών απέναντι στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.

Το νέο πλαίσιο εξωδικαστικών συμβιβασμών θα αντιμετωπίζει συνολικά τα χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία, εξασφαλίζοντας παράλληλα την δίκαιη μεταχείριση μικρών και μεγάλων οφειλετών.
Στόχος μας είναι η δημιουργία και λειτουργία ενός μηχανισμού αναδιάρθρωσης, κατάλληλα δομημένου ώστε να αποκλείονται επιχειρήσεις στρατηγικοί κακοπληρωτές που δεν αποπληρώνουν χρέη κατ’ επιλογή τους και παράλληλα να διευκολύνει τη διάσωση βιώσιμων επιχειρήσεων.
Με αυτόν τον τρόπο θα επιταχυνθεί η επίλυση των χρεών και θα διαχωριστούν, σε εύλογο χρονικό διάστημα, οι βιώσιμες από τις νεκρές επιχειρήσεις,
ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξει αποσυμφόρηση στη διαδικασία απονομής της δικαιοσύνης.
Έτσι επιτυγχάνεται η ουσιαστική ελάφρυνση των υποχρεώσεων για επιχειρήσεις που θα κρίνονται βιώσιμες ώστε να επιτυγχάνεται σύγκλιση με το εξειδικευμένο πρόγραμμα αποπληρωμής που θα υποβάλλει η κάθε επιχείρηση.
Στο πλαίσιο του εξωδικαστικού συμβιβασμού προβλέπονται και κίνητρα που θα διευκολύνουν την εξωδικαστική διευθέτηση όπως η κατάργηση φορολογικών επιβαρύνσεων από τη διαδικασία αναδιάρθρωσης τόσο για τον πιστωτή όσο και για τον οφειλέτη καθώς και η παροχή κάλυψης για τους υπαλλήλους που λειτουργούν με καλή πίστη συμμετέχοντας σε διαδικασίες αναδιάρθρωσης.

Επίσης, με το νέο πλαίσιο για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων αίρονται γραφειοκρατικά βάρη και επιταχύνεται η υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων.

Ο αναπτυξιακός νόμος, ένα πολύπλευρο εργαλείο που συντονίζει τα επενδυτικά κίνητρα με κλαδικές πολιτικές και προτεραιότητες.

Σε μόλις λίγους μήνες από την έναρξη ισχύος του, υποβλήθηκαν πάνω από 770 επενδυτικά σχέδια, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 2 δις. Ευρώ.

Οι θετικές εξελίξεις που διεκδικούμε για το δημόσιο χρέος θα σηματοδοτήσουν την επιστροφή στην κανονικότητα της ελληνικής οικονομίας και θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό μας σύστημα οδηγώντας στην οριστική εξάλειψη των κεφαλαιακών ελέγχων.
Σε κάθε περίπτωση αποσύρονται ήδη σταδιακά και με συγκεκριμένο οδικό χάρτη, δίνοντας μάλιστα προτεραιότητα στην εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών συναλλαγών.

Στο πάγιο αίτημα των βιομηχανιών για την ακριβή ενέργεια που επηρεάζει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα τους έγιναν σημαντικές αλλαγές.

• Καταργήσαμε ήδη από πέρυσι τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στο φυσικό αέριο για την ηλεκτροπαραγωγή, και τον μειώσαμε για τη βιομηχανική παραγωγή.

• Θέσαμε σε ισχύ το μέτρο της «Διακοψιμότητας» που περιορίζει τα ενεργειακά κόστη των ενεργοβόρων βιομηχανιών της χώρας μας, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά τους και δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για αύξηση των εξαγωγών και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με άμεσα οφέλη στην εθνική οικονομία.

Σε αυτή την κατεύθυνση, σκοπεύουμε να προχωρήσουμε στην παράταση του μηχανισμού της Διακοψιμότητας για 3 έτη, κοινοποιώντας πολύ σύντομα το σχετικό αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

• Στις άμεσες ενέργειές μας, εντάσσεται και η αναπροσαρμογή του ΕΤΜΕΑΡ, σε πλήρη συμφωνία και εναρμόνιση με τις Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΕΕ που έχουν υιοθετηθεί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής βιομηχανίας.

Το θετικό αντίκτυπο για το τελικό κόστος ενέργειας των επιχειρήσεων, και δη των ενεργοβόρων, θα είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Σε αυτή λοιπόν την κατεύθυνση έχει ήδη κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το σχετικό σχέδιο αναμόρφωσης.

• Τέλος, τίθεται σε εφαρμογή εντός του 2018 το νέο μοντέλο οργάνωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, το λεγόμενο Target Model.

Το νέο μοντέλο θα διαμορφώσει πιο ανταγωνιστικές τιμές ενώ θα δίνει την δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αντισταθμίζουν και να ελέγχουν πλήρως τα ενεργειακά τους κόστη συμμετέχοντας οι ίδιες στην αγορά και συνάπτοντας διμερείς συμβάσεις με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας.

Επίσης εξασφαλίσαμε στα αντίμετρα, από αυτά τα 300 εκατομμύρια ευρώ της αύξησης κάθε χρόνο από το 2019 και μετά, του προγράμματος Δημοσίων επενδύσεων, τα 100 εκατ. ευρώ τον από αυτά να πηγαίνουν στοχευόμενα για την ενεργειακή αναβάθμιση ενεργοβόρων βιομηχανιών που θα εξασφαλίσουν σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση του κόστους παραγωγής.

Τέλος στον τομέα των υποδομών δημιουργούνται σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις, από πιθανές συνέργιες και συμπράξεις κατά τις διαδικασίες κατασκευής των έργων.

Βρίσκονται σήμερα σε εξέλιξη σημαντικά έργα υποδομών για την κατασκευή δρόμων και την αναβάθμιση λιμένων και μεταφορών που κινδύνευαν να ακυρωθούν στα δικαστήρια και να εγκαταλειφτούν ημιτελή.

Παράλληλα προχωράμε στην έναρξη των μεγάλων έργων παραχώρησης Τρίτης Γενιάς.
Ένα μακρόπνοο πρόγραμμα υποδομών που θα συμβάλλει καθοριστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας με όρους προστασίας του δημοσίου συμφέροντος και των τοπικών κοινωνιών.
Θεσμοθετούμε την υποχρεωτική σύνταξη πραγματικών προϋπολογισμών για όλα τα έργα, ώστε να εκλείψει το φαινόμενο των μελετών με οικονομικά παράλογες εκπτώσεις.

Αγαπητοίφίλοι

Η χώρα μας διαθέτει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που συγκεντρώνουν το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον,
όπως η γεωγραφική μας θέση,οι υποδομές σε δίκτυα και μεταφορές, η ενεργειακή διασύνδεση και ο στρατηγικός μας ρόλος, η αγροτοδιατροφική αλυσίδα και οι διακλαδικές της συνδέσεις με την μεταποίηση,τα υψηλού επιπέδου ερευνητικά ιδρύματακαι το εξειδικευμένο ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, ο τουρισμός και η ναυτιλία.
Οφείλουμε να τα εκμεταλευτούμε.

Η κυβέρνηση κατήρτισε ένα πλήρες αναπτυξιακό σχέδιο, το λεγόμενο growth strategy, που θα παρουσιαστεί και θα συζητηθεί με το σύνολο των φορέων το προσεχές διάστημα.
Ένα σχέδιο που συνολοκληρώνει για πρώτη φορά τις στοχευμένες δράσεις με τα βήματα για την βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, με διατηρήσιμα χαρακτηριστικά.

Μια δουλειά που έπρεπε να έχει γίνει δεκαετίες τώρα προετοιμάστηκε σε συνθήκες κρίσης.

Παράλληλα, εγώ προσωπικά αλλά και τα αρμόδια υπουργεία, έχουμε επιδοθεί σε μια συντονισμένη σειρά επαφών με ξένες επιχειρήσεις και επενδυτές για να προσελκύσουμε άμεσες ξένες επενδύσεις.
Το επενδυτικό ενδιαφέρον γύρω από την Ελλάδα είναι ιδιαίτερα έντονο και όλοι παρακολουθούν τις σχετικές εξελίξεις με ενδιαφέρον.

Είμαι βαθιά πεπεισμένος, ότι δεν αργεί ο καιρός που θα γυρίσει η σελίδα και νέες επενδύσεις θα έλθουν μαζικά στην Ελλάδα.
Αυτό θα είναι όμως και μια σημαντική επιβράβευση για όσους έδειξαν τον λεγόμενο επενδυτικό πατριωτισμό, τα προηγούμενα δύσκολα χρόνια,
αλλά και σε όσους ξένους επενδυτές δεν έσπευσαν να αποσύρουν τις τοποθετήσεις τους με το ξέσπασμα της κρίσης.

Με σεβασμό στο περιβάλλον και κανόνες ίσης μεταχείρισης και δίκαιου ανταγωνισμού για όλους, η Ελλάδα είναι μια ευνομούμενη πολιτεία και προσκαλεί όσους επιθυμούν, να επενδύσουν σε παραγωγικές τοποθετήσεις.

Θέλω κλείνοντας, να επαναλάβω από το βήμα που μου προσφέρετε, ένα κάλεσμα προς όλες τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου να συμπορευτούν στον κοινό μας αγώνα για την επόμενη μέρα της Ελλάδας,μιας Ελλάδας δίκαιης, αυτόνομης και παραγωγικής,γιατί αυτή είναι σε τελική ανάλυση η κοινή μας μοίρα,και πρέπει πάση θυσία να τα καταφέρουμε.

Σχετικά άρθρα