Ισλαμικό ΚράτοςΙσραήλ
Αίθουσα Σύνταξης
Τμήμα ειδήσεων tribune.gr

Μύδροι ΥΠΟΙΚ σε ΝΔ για προϋπολογισμό: Να πει από που θα βρει λεφτά να κόψει φόρους

Μύδροι ΥΠΟΙΚ σε ΝΔ για προϋπολογισμό: Να πει από που θα βρει λεφτά να κόψει φόρους
ΔΕΙΤΕ ΠΡΩΤΟΙ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ TRIBUNE ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Διαβάστε σχετικά για Γιώργος Χουλιαράκης, Ευκλείδης Τσακαλώτος, Κρατικός Προϋπολογισμός, Νέα Δημοκρατία, Νίκος Βούτσης, Υπουργείο Οικονομικών,

«Στην ανακοίνωση που έσπευσε να εκδώσει η Νέα Δημοκρατία, λίγο μετά την κατάθεση του Προϋπολογισμού 2018 στη Βουλή, δεν απαντά ούτε σε ένα «και» της Εισηγητικής Έκθεσης και ανάλογα δεν έχει απολύτως τίποτε να αντιπροτείνει» επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.

«Αρκέστηκε, βεβαίως, σε μία επαναλαμβανόμενη κατακλείδα για την «ανάγκη νέας οικονομικής πολιτικής» και στην εξ ίσου πολιτικά απέλπιδα ευχολογία για «νέα πολιτική και νέα διακυβέρνηση». Γενικώς» προσθέτουν οι ίδιοι κύκλοι, αναφερόμενοι στη Νέα Δημοκρατία.

«Όμως, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του προϋπολογισμού, στις Επιτροπές, δίνεται μία ακόμη ευκαιρία στην Αντιπολίτευση να αποκαλύψει την ατζέντα της και να απαντήσει στο ερώτημα που επανειλημμένως έχει θέσει ο υπουργός Οικονομικών στον αρχηγό της: «Από ποιες δαπάνες θα περικόψει για να μειώσει τους φόρους; Από την Παιδεία; Από την Υγεία; Από την ασφάλιση; Από το Δημόσιο;»» καταλήγουν.

ΝΔ: Προϋπολογισμός λιτότητας και οικονομικής καχεξίας

«Ο Προϋπολογισμός του 2018 φέρνει νέους φόρους και περικοπές σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις και αναιμική ανάπτυξη” ανέφερε το βράδυ η ανακοίνωση της ΝΔ για την κατάθεση του προϋπολογισμού.

“Ταυτόχρονα, αποκαλύπτει ότι η φετινή υπέρβαση του δημοσιονομικού στόχου, δεν οφείλεται στο ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης, καθώς αυτός “ψαλιδίζεται”, για μία ακόμη φορά, στο 1,6%, αντί 2,7% της αρχικής πρόβλεψης. Αντίθετα, είναι το αποτέλεσμα της συνειδητής, ανελέητης, φορολογικής και ασφαλιστικής κυβερνητικής επιδρομής και της εσωτερικής στάσης πληρωμών. Που καθρεφτίζεται:

στις 1.000.000 κατασχέσεις που ήδη έχουν επιβληθεί, ενώ επιπλέον 733.000 συμπολίτες μας βρίσκονται στο κυβερνητικό στόχαστρο,
στη μη – απονομή 300 χιλιάδων συντάξεων, και
στην αναστολή δαπανών για δημόσιες επενδύσεις.

Ενώ το 2018, νέα μέτρα, ύψους 1,9 δις ευρώ, θα επιβληθούν, όπως είναι ενδεικτικά οι νέες περικοπές στο ενιαίο μισθολόγιο, οι πρόσθετες περικοπές στις συντάξεις και τα οικογενειακά επιδόματα, η κατάργηση του ΕΚΑΣ και της έκπτωσης φόρου για ιατρικές εξετάσεις, η επέκταση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, ο φόρος διαμονής, οι πρόσθετες επιβαρύνσεις στις ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Η Κυβέρνηση έχει επιβάλλει συνολικά 27 νέους φόρους και 21 περικοπές συντάξεων και κοινωνικών επιδομάτων, έχει μειώσει, και μάλιστα 2 φορές, το αφορολόγητο, έχει αυξήσει τους πιο άδικους έμμεσους φόρους και δημιούργησε τη γενιά των 360 ευρώ.

Η αλλαγή οικονομικής πολιτικής έχει καταστεί απολύτως αναγκαία” καταλήγει η ανακοίνωση της ΝΔ.

Αυτό όμως προϋποθέτει πολιτική αλλαγή και νέα διακυβέρνηση».

Στο 3,82% το πρωτογενές πλεόνασμα, στο 2,5% ο ρυθμός ανάπτυξης

Ταχύτερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με τον στόχο του Μεσοπροθέσμου για 2,4% προβλέπει για το 2018 ο προϋπολογισμός που κατατέθηκε χθες στην βουλή, καθώς αυτός αναπροσαρμόζεται στο 2,5%, ενώ παράλληλα μεταβάλλεται επί το μετριοπαθέστερον η εκτίμηση για το τρέχον έτος, καθώς το αρχικό 1,8% επανυπολογίζεται σε 1,6% προκειμένου να συμβαδίζει η εκτίμηση του προϋπολογισμού με εκείνην που ανακοινώθηκε από την Ευρωπαίκή Επιτροπή.

Ταυτόχρονα, προβλέπεται εκ νέου ο σχηματισμός υπερπλεονάσματος, καθώς το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται στο 2,44% του ΑΕΠ φέτος αντί του στόχου για 1,75% του ΑΕΠ (με ενσωματωμένη δαπάνη 1,4 δισ. ευρώ ή 0,78% του ΑΕΠ για το κοινωνικό μέρισμα, την επιστροφή των κρατήσεων στους συνταξιούχους και την εξόφληση των Υπηερεσιών Κοινής Ωφέλειας στην ΔΕΗ) και στο 3,82% το 2018, έναντι 3,50% του ΑΕΠ που προβλεπόταν στο πρόγραμμα και 3,57% που είχε εγγραφεί στο προσχέδιο το οποίο είχε κατατεθεί στις 2 Οκτωβρίου.

Εφέτος, εκτιμάται πρωτογενές πλεόνασμα 2,44% του ΑΕΠ, έχοντας ήδη ενσωματώσει δαπάνη 1,4 δισ. ευρώ ή 0,78% του ΑΕΠ για το κοινωνικό μέρισμα, την επιστροφή των κρατήσεων στους συνταξιούχους και την εξόφληση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) στη ΔΕΗ. Σημαντικός παράγοντας της υπέρβασης του 2017 ήταν το καλύτερο του αναμενόμενου αποτέλεσμα των ασφαλιστικών ταμείων, τόσο από την πλευρά των εσόδων όσο και από την πλευρά των δαπανών, καθώς και η χρηστή διαχείριση των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού.

Ο ρυθμός ανάπτυξης για το 2017 εκτιμάται στο 1,6% (το ΑΕΠ θα διαμορφωθεί σε 178,579 δισ. ευρώ) και όπως αναφέρεται στον προϋπολογισμό, η πρόβλεψη για επιτάχυνσή του (το ΑΕΠ θα ανέλθει σε 184,691 δισ. ευρώ) το επόμενο έτος στηρίζεται στις προβλέψεις για:

• θετική συνεισφορά από την ιδιωτική κατανάλωση (κατά 0,8% του πραγματικού ΑΕΠ), που ενισχύεται από την ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης και τη συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας,

• θετική συνεισφορά από τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (κατά 1,4% του πραγματικού ΑΕΠ), που αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό λόγω του ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος στη βάση των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης,

• περαιτέρω βελτίωση του πραγματικού ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών, κατά 0,2% του ΑΕΠ, εν μέσω αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα.

Ειδικότερα, στην άνοδο του ΑΕΠ θα συμβάλουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,2% (από +0,9% εφέτος) και της δημόσιας κατανάλωσης κατά 0,2% (από +0,9% εφέτος). Επίσης, οι ιδιωτικές επενδύσεις προβλέπεται να αυξηθούν κατά 11,4% (από +5,1% εφέτος), ενώ οι εισαγωγές θα αυξηθούν κατά 4,6% και οι εξαγωγές κατά 3,8%.

Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει περαιτέρω το 2018 στο 18,4% από 19,9% εφέτος, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 0,8% από 1,2% εφέτος.

Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2018 στο 179,8% του ΑΕΠ (332 δισ. ευρώ) από 178,2% του ΑΕΠ (318,3 δισ. ευρώ) εφέτος.

Όπως αναφέρεται στο κείμενο του προϋπολογισμού, η επαλήθευση των τρεχουσών εκτιμήσεων για το 2018 εξαρτάται από την πραγματοποίηση των παρακάτω οροσήμων που ενσωματώνονται στις υποθέσεις του βασικού μακροοικονομικού σεναρίου:

• της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ESM, έως την ολοκλήρωσή του τον Αύγουστο του 2018,

• της ομαλής και ασφαλούς επιστροφής στις διεθνείς χρηματαγορές, με τη δημιουργία ενός ικανού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας έναντι μελλοντικών κλονισμών στις διεθνείς αγορές,

• της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και

• της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών- μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας).

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός του 2018 είναι ο τελευταίος που κατατίθεται στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής και σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία νέα περίοδο οικονομικής σταθερότητας. Όπως προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018- 2021, στα έτη που ακολουθούν έχει εξασφαλιστεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος ώστε να διευρυνθούν οι παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικής προστασίας και να υλοποιηθούν οι σημαντικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

1.459.834 νοικοκυριά οι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος

Σε 1.459.834 ανέρχονται τα νοικοκυριά που είναι δικαιούχοι του κοινωνικού μερίσματος, βάση των κριτηρίων που τέθηκαν για την διανομή του. Παράλληλα το μέσο ύψος του μερίσματος εκτιμάταισε 483 ευρώ ανά νοικοκυριό.

Τα στοιχεία αυτά για τους ωφελημένους του κοινωνικού μερίσματος περιλαμβάνονται στο κεφάλαιο για την κοινωνική πολιτική του νέου προϋπολογισμού που κατατέθηκε στη Βουλή.

Σύμφωνα με αυτά ο συνολικός αριθμός των μελών των δικαιούχων νοικοκυριών ανέρχεται σε 3.472.734 άτομα, δηλαδή στο 32% του πληθυσμού της χώρας.

Όπως προκύπτει από τον Προϋπολογισμό, το μέσο ύψος του μερίσματος ανέρχεται σε 610 ευρώ για τα επιλέξιμα νοικοκυριά που υπάγονται στην πρώτη κατηγορία ( βάση των κριτηρίων που έχουν τεθεί για την διανομή του), με τα αντίστοιχα ποσά για τα νοικοκυριά της δεύτερης και της τρίτης κατηγορίας να εκτιμώνται σε 547 ευρώ και 403 ευρώ.

Στην εισηγητική έκθεση του νέου Προϋπολογισμού σημειώνεται ότι η διανομή κοινωνικού μερίσματος κατέστη εφικτή ύστερα από την σημαντική υπέρβαση του στόχου 1,75% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα του 2017. Παράλληλα, όπως σημειώνεται, η μεταρρύθμιση της πολιτικής πρόνοιας, η οποία ξεκίνησε με την εισαγωγή του θεσμού του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης θα συνεχιστεί με πολλαπλές δράσεις.

Μεταξύ αυτών είναι:

• Σχολικά γεύματα.

• Νέοι βρεφονηπιακοί σταθμοί.

• Διαμόρφωση νέου πλαισίου για την παιδική προστασία:

– Επιτροπεία ανηλίκων.

– Νομοθετικό πλαίσιο για την αναδοχή/υιοθεσία.

– Νέο πλαίσιο λειτουργίας προνοιακών ΝΠΔΔ & ΝΠΙΔ.

• Λειτουργία ενιαίου φορέα πληρωμής προνοιακών επιδομάτων (ΟΠΕΚΑ).

• Νέο πλαίσιο καταπολέμησης της έλλειψης στέγης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων-Φορέας διαχείρισης ακινήτων.

• Μεταστέγαση οικισμών Ρομά.

• Ολοκλήρωση και λειτουργία, στις 13 περιφέρειες, 240 Κέντρων Κοινότητας με ενιαίο γεωπληροφοριακό σύστημα.

• Πιλοτικό πρόγραμμα αξιολόγησης της αναπηρίας με τη δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου αναπηρίας.

Σε ότι αφορά το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) αναφέρεται ότι « ο σωστός σχεδιασμός, τα καινοτόμα χαρακτηριστικά και η ελάφρυνση του πολίτη από πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες αποδίδουν καρπούς, καθώς η πρόβλεψη για τον αριθμό των 700.000 ατόμων που έχουν ανάγκη άμεσης προστασίας φαίνεται να επαληθεύεται για τα έτη 2017 και 2018, συνεπώς και το ύψος των αναγκαίων κονδυλίων στα επίπεδα των 700 εκατομμυρίων ετησίως».

Επίσης πέραν της εισοδηματικής ενίσχυσης, σχεδιάζεται η πλήρης ενεργοποίηση του 2ου πυλώνα του προγράμματος, με την παροχή υπηρεσιών (δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, ηλεκτρική ενέργεια και νερό, ΤΕΒΑ, voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς κ.λπ.) καθώς του 3ου πυλώνα της ένταξης στην εργασία τουλάχιστον για το 10% των δικαιούχων-εγγεγραμμένων ανέργων στον ΟΑΕΔ.

Σχετικά άρθρα